Una ponència sobre els APEU i el nou Marketplace, al programa de les jornades ‘Barcelona reAct’
15 d'abril de 2021
Barcelona debatrà aquesta setmana les prioritats de la seva nova agenda econòmica per als propers 10 anys. Ho farà en les jornades de treball Barcelona reAct (13-16 d’abril), per reactivar l’economia post-Covid i repensar com construir una ciutat més resilient, competitiva i sostenible. Durant 4 dies, més d’un centenar de veus locals, nacionals i internacionals, persones expertes i operadors globals analitzaran els eixos de la nova agenda econòmica. Una agenda que aposta per impulsar sectors com la tecnologia i la innovació; l’economia blava (sostenible i vinculada al mar); les indústries creatives; la nova mobilitat; o l’economia verda.
Entre les ponències del ‘Barcelona reAct’, hi destaca la sessió dedicada a les Àrees de Promoció Econòmica Urbana (APEU), que tindrà lloc el dimarts 13 d’abril de les 15 h a les 17 h a la Boqueria. La jornada es podrà seguir via streaming. El desembre del 2020 el parlament de Catalunya va aprovar la llei dels APEU. Aquesta eina de col·laboració publica privada és pionera a tot l’Estat Espanyol, i implica una nova forma de relacionar-se els comerciants entre si per gestionar les seves necessitats.
La posada en marxa d’aquesta eina implica una necessitat de professionalització dels gestors del sector, però també requereix major coneixement per part de les administracions (polítics i tècnics) i també requereix coneixement general al sector per saber què és i com es poden crear els APEUS. A la jornada hi participarà Montserrat Ballarin, regidora de Comerç, Mercats, Consum, Règim Interior i Hisenda; Luisa Esteve, professora de la Universitat de Girona; Salva Vendrell, president de la Fundació Barcelona Comerç; Gabriel Gene, president de Barcelona Oberta i Greg Clark, urbanista i assessor de ciutats globals.
Per altra banda, les jornades també inclouran una xerrada sobre el nou Marketplace. Concretament, tindrà lloc el dijous 15 d’abril, de 15 h a 17 h, a la Boqueria i també es podrà seguir via streaming. La pandèmia ha accentuat una tendència que ja s’estava manifestant: el comerç electrònic cada dia té més importància i és una nova eina més present en els nostres hàbits de consum. El comerç de proximitat, les botigues de barri, no poden quedar al marge d’aquesta nova tendència, cada dia més estesa, especialment entre els joves. Tanmateix, aquesta nova eina genera necessitats d’adaptació als establiments i canvis en la forma de relacionar-nos, cal gestionar la gestió de la darrera milla de forma global. Per una altra banda, s’han d’accentuar les relacions i els canals de venda entre els venedors majoristes i minoristes, per la importància que tenen.
Per parlar de tots aquests aspectes, a la jornada hi intervindrà Montserrat Ballarin, regidora de Comerç, Mercats, Consum, Règim Interior i Hisenda; Nuria Beltran, experta en retail; Eva Tomas, directora executiva de Manzaning; Lourdes Muñoz, cofundadora de la Iniciativa Open Data; Jaume Gomà, director executiu d’Ulabox i Marc Nicolas, professor associat a la Universitat Oberta de Catalunya.