Recupera les sessions del Barcelona reAct sobre les APEU i el nou 'marketplace'
1 de maig de 2021
Barcelona ha celebrat entre el 13 i el 16 d'abril les jornades de treball reAct, on persones expertes de diferents àmbits han debatut durant quatre dies sobre les prioritats de la nova agenda econòmica per als propers 10 anys. Les sessions s’han articulat sobre diferents eixos a l’entorn de com reactivar l’economia post-Covid i repensar com construir una ciutat més competitiva, resilient i sostenible, amb taules de treball sobre Barcelona com a capital digital, referent en economia verda, “Sports tech”, economia blava i la nova ocupació. Entre les ponències destacades en l'àmbit del comerç, les jornades han acollit dues sessions de treball dedicades a la implantació de les Àrees de Promoció Econòmica Urbana (APEU) i el nou 'marketplace' que ha de convertir-se en una eina per facilitar l'entrada del comerç de proximitat al món de la venda a través d'Internet. Totes dues van dur-se a terme al Mercat de la Boqueria i es van poder seguir en streaming.
La sessió dedicada a les APEU, celebrada el dimarts 13 d’abril i que es pot recuperar aquí, va servir per conèixer de prop els detalls d’aquest instrument. Es tracta d’una zona geogràfica delimitada on el teixit comercial urbà i l’administració local treballen, de manera conjunta, per promoure i dinamitzar-la. Les APEU són, per tant, un model de col·laboració i gestió publicoprivada que pretén aconseguir la professionalització i la millora competitiva de l’espai comercial urbà. Tal com es va recordar durant la sessió, el desembre del 2020 el parlament de Catalunya va aprovar la llei dels APEU, però la posada en marxa d’aquesta eina implica una necessitat de professionalització dels gestors del sector i un major coneixement de les característiques d’aquesta fórmula. A la jornada hi va participar Montserrat Ballarín, regidora de Comerç i Mercats, Consum, Règim Interior i Hisenda; Luisa Esteve, professora de la Universitat de Girona; Salva Vendrell, president de la Fundació Barcelona Comerç; Gabriel Gené, president de Barcelona Oberta i Greg Clark, urbanista i assessor de ciutats globals.
L’encarregat d’encetar la sessió va ser Salva Vendrell, president de la Fundació Barcelona Comerç, que va recalcar el fet que “el model associatiu actual presenta mancances, especialment en temes com el finançament”. En aquest sentit, va apuntar que la Fundació ja fa temps que ha començat a estudiar de quina manera i en quins indrets de la ciutat podrien instaurar-se les APEU. En una línia similar es va expressar Gabriel Gené, president de Barcelona Oberta, que va posar l’accent en la diversitat comercial de la ciutat i en els beneficis que podria aportar la implantació d’aquesta nova fórmula, assegurant que, si es combina amb la intel·ligència artificial, permetria moltes dades sobre el consum a la ciutat que es podien utilitzar per adaptar-se millor a les necessitats de la persona consumidora.
Durant la ponència, Greg Clark, urbanista i assessor, va explicar que mecanismes similars als APEU ja funcionen arreu del món i que són models d’èxit. “A les APEU, tothom treballa per millorar l’experiència comercial de la zona, un fet que incideix en la millora i dinamització del barri”, va exposar. Per la seva banda, Montserrat Ballarín, regidora de Comerç, Mercats, Consum, Règim Interior i Hisenda va assegurar que “Barcelona té tots els ingredients per fer que les APEU hi arrelin amb força”. Tanmateix, va assegurar que “perquè a Barcelona també siguin models d’èxit, cal la col·laboració de tothom”.
Un nou ‘marketplace’ per dinamitzar el comerç
Per altra banda, les jornades també van incloure una xerrada sobre el nou Marketplace, que va tenir lloc el dijous 15 d’abril a la Boqueria i que es pot recuperar aquí. A la jornada hi va intervenir Montserrat Ballarín, regidora de Comerç i Mercats, Consum, Règim Interior i Hisenda; Nuria Beltran, experta en retail; Eva Tomas, directora executiva de Manzaning; Lourdes Muñoz, cofundadora de la Iniciativa Open Data; Jaume Gomà, director executiu d’Ulabox i Marc Nicolas, professor associat a la Universitat Oberta de Catalunya.
Durant la sessió de treball es va recordar que la pandèmia ha accentuat una tendència que ja s’estava manifestant: el comerç electrònic cada dia té més importància i és una nova eina més present en els nostres hàbits de consum. Així, els ponents van exposar que el comerç de proximitat, les botigues de barri, no poden quedar al marge d’aquesta nova tendència, cada dia més estesa, especialment entre els joves. Tanmateix, durant les diverses intervencions, es va remarcar que aquesta nova eina genera necessitats d’adaptació als establiments i canvis en la forma de relacionar-nos, cal gestionar la gestió de la darrera milla de forma global. Per una altra banda, es va destacar que s’han d’accentuar les relacions i els canals de venda entre els venedors majoristes i minoristes, per la importància que tenen.
Durant la seva intervenció, Montserrat Ballarín, regidora de Comerç i Mercats, Consum, Règim Interior i Hisenda, va recordar que l’Ajuntament de Barcelona està treballant des de fa anys en potenciar la digitalització del comerç de la ciutat i el seu dinamisme, a través de subvencions, però també amb campanyes com “Compra a prop. Som comerç”. En aquest sentit, va explicar que l’Ajuntament de Barcelona vol anar encara un pas més enllà i col·laborar en la creació d’un nou marketplace, gestionat per Barnacom, un organisme fruit de la col·laboració entre la Fundació Barcelona Comerç i Barcelona Oberta. “Es convertirà en una eina fonamental per tal que els comerços de la ciutat puguin ampliar la seva clientela potencial, millorar la relació amb els clients i oferir-los nous serveis”, va recalcar.