El 31 de març finalitza la moratòria de la ZBE Rondes BCN per a les furgonetes a les quals no els correspon l’etiqueta ambiental
23 de març de 2021
A partir de l’1 d’abril del 2021, les furgonetes (N1) sense distintiu ambiental no podran accedir ni circular per la ZBE Rondes BCN en l’horari restringit: de dilluns a divendres laborables de 7 a 20 h.
Amb aquest nou pas, l’AMB, l’Ajuntament de Barcelona i la resta d’ajuntaments que integren la ZBE Rondes BCN segueixen el full de ruta de desplegament d’aquesta mesura per evitar tornar als alts nivells de contaminació d’abans de la crisi sanitària i intentar prevenir així malalties associades a la mala qualitat de l’aire.
Fins ara, s’han realitzat en total més de 500.000 consultes al web informatiu zbe.barcelona i més de 57.000 usuaris s’han inscrit al Registre metropolità de vehicles estrangers, d’exempcions i d’autoritzacions.
Per preservar la qualitat de l’aire i evitar retornar a la situació habitual d’alts nivells de contaminació en l’entorn metropolità, l’Ajuntament de Barcelona conjuntament amb l’AMB i la resta d’ajuntaments metropolitans que integren la ZBE Rondes BCN (Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat i Sant Adrià de Besòs) segueixen desplegant la ZBE Rondes BCN.
El proper 31 de març finalitza la moratòria de la ZBE Rondes BCN per a les furgonetes a les quals no els correspon l’etiqueta ambiental de la DGT. Per tant, a partir de l’1 d’abril del 2021, les furgonetes (N1) sense distintiu ambiental no podran accedir ni circular per la ZBE Rondes BCN en l’horari restringit: de dilluns a divendres laborables de 7 a 20 h. També finalitza, el 31 de març de 2021, la moratòria per als cotxes (M1) o motos (L) d’autònoms amb rendes baixes.
Per tal de recordar la finalització de la moratòria als propietaris de furgonetes, l’Ajuntament de Barcelona, l’AMB i la resta d’ajuntaments que integren la ZBE Rondes BCN han posat en marxa aquest mes de març una nova campanya conjunta de comunicació.
D’altra banda, l’AMB fa un balanç favorable sobre el funcionament del Registre metropolità i dels diferents canals d’atenció a la ciutadania. El web informatiu zbe.barcelona ha rebut més de 500.000 visites. L’eina de l’AMB de consulta d’etiquetes ambientals de la DGT i matrícules ha superat les 92.000 consultes. També s’atenen gairebé 5.000 trucades mensuals d’informació i consulta. D’altra banda, l’AMB destaca que s’han inscrit més de 57.000 usuaris al Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats.
Resta de moratòries actives de la ZBE Rondes BCN
Per atendre les conseqüències socioeconòmiques derivades de la crisi de la Covid-19, la primavera 2020 es van ampliar les moratòries de la ZBE Rondes BCN previstes inicialment.
Amb el nou calendari, encara estan actives les moratòries per als camions (N2, N3), autobusos (M3) i autocars (M3). Aquestes finalitzaran en el decurs del 2021, segons terminis establerts.
El règim sancionador de la ZBE Rondes BCN per a cotxes (M1) i motos (L) als quals no els correspon distintiu ambiental va entrar en vigor fa gairebé 6 mesos, el 15 de setembre del passat any 2020.
Segons les darreres dades analitzades, la proporció de vehicles que circulaven sense distintiu ambiental per la ZBE Rondes BCN ha passat del 9-10 % durant la primera meitat del 2020, abans de l’entrada en vigor del regim sancionador, al 3,5-4,5 % el febrer de 2021 en el conjunt de l’àmbit metropolità. És a dir, s’han reduït més d’un 50 % els vehicles que circulaven sense etiqueta ambiental de la DGT. Amb la finalització de les moratòries, s’espera que s’acabi de rebaixar aquesta xifra a menys de l’1 %.
Enllaços d’informació:
- Informació i registre: https://www.zbe.barcelona/
- Preguntes freqüents ZBE Rondes BCN: https://www.zbe.barcelona/zones-baixes-emissions/faqs.html
Model metropolità de ZBE i nova Llei del canvi climàtic
Més de 220 ciutats europees ja tenen zones de baixes emissions per lluitar contra la contaminació atmosfèrica i apostar per la sostenibilitat i la salut. Després de desplegar la ZBE Rondes BCN, la més gran i ambiciosa del sud d’Europa, es continua avançant en el desplegament de noves zones de baixes emissions a la metròpolis de Barcelona, com ja preveu el PMMU 2019-2024 i l’Acord per a una nova mobilitat després de la Covid-19.
De fet, la nova Llei del canvi climàtic obligarà a totes les ciutats d’Espanya de més de 50.000 habitants a establir zones de baixes emissions urbanes, com a mesura essencial per a la millora de la qualitat de l’aire i, en conseqüència, per aconseguir un ambient més saludable per a la ciutadania d’aquests 148 grans centres urbans de més de 50.000 habitants. Amb la implantació de la ZBE Rondes BCN i les ZBE locals de la metròpolis de Barcelona, una vegada més, el món local continua estant a l’avantguarda de les mesures per al progrés social i econòmic en la lluita contra el canvi climàtic i la millora de la qualitat de l’aire.
Covid-19, mobilitat i qualitat de l’aire de la metròpolis de Barcelona
Les administracions implicades recorden que les estacions de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica de l’entorn metropolità, que mesuren la concentració a l’aire dels principals contaminants, van registrar durant el període de confinament mínims històrics dels nivells de NO2, amb descensos de fins al 80 %. També s’ha constatat un descens del carboni negre de fins al 75 % i els nivells de partícules també han disminuït, tot i que a un ritme menor (amb descensos de fins al 35 %), entenent que la casuística de les partícules va lligada també a altres fenòmens com pot ser la meteorologia.
Ara, amb l’escenari actual de la pandèmia, aquesta situació de baixos nivells de contaminació podria revertir-se i tornar a la situació d’alts nivells de contaminació a anteriors a la crisi de la Covid-19. Per tant, la voluntat i el compromís conjunt entre l’AMB i els cinc municipis metropolitans continua sent preservar la salut de la ciutadania amb les mesures consensuades amb anterioritat a la crisi sanitària.
La lenta tendència de la recuperació del transport públic (actualment amb un 60 % de demanda si es compara amb la demanda prèvia a la Covid-19), la recuperació de la mobilitat del vehicle privat (amb un 85 % de la demanda prèvia a la covid-19) i l’increment estructural del comerç electrònic poden ocasionar un fort increment de la contaminació atmosfèrica (NO2, PM i carboni negre), cosa que empitjorarà la qualitat de l’aire.